دغدغه زیبایی اندام و خطر بروز اختلال روانی

به گزارش مجله عکس، دغدغه زیبایی اندام و برطرف چاقی یا لاغری علاوه بر خطرات جسمانی، سلامت روان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد و زمینه ساز بروز اختلالات روانی در افراد است.

دغدغه زیبایی اندام و خطر بروز اختلال روانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، ریحانه عابدنیا روانشناس بالینی با بیان این که اپیدمی چاقی همواره با هشدار درباره عوارض خطرآفرین جسمی و روانی همراه است، گفت: چاقی نوعی بیماری مزمن به شمار می رود که حاصل مصرف زیاد از حد کالری است و وقتی به صورت شکمی یا مرکزی باشد، مرگ ومیر بیشتری به همراه دارد.

وی با بیان این که چاقی و لاغری مفرط می تواند به استرس های روانی یا همان انگ اجتماعی در فرد منجر گردد، اضافه نمود: برای لاغری روش های بسیاری توصیه شده، اما آنچه بیشتر مردم کمتر به آن توجه می نمایند تأثیر افکار و رفتارها روی تناسب اندام به ویژه لاغری است.

عابدنیا با اشاره به اهمیت روانشناسی لاغری در مقابله با چاقی توضیح داد: روانشناسی لاغری چندان مورد توجه افراد چاق قرار نمی گیرد. شاید به همین دلیل بسیاری از افرادی که احساس می نمایند اضافه وزن دارند و یا خیلی چاق هستند بدون در نظر دریافت سلامت روان تصمیم می گیرند با ورزش و رژیم غذایی لاغر شوند و از این رو در بیشتر مواقع این افراد پیروز نمی شوند.

این روان درمانگر با بیان این که درمان مسائل سلامت روان دخیل در بروز و تداوم چاقی را باید جدی گرفت، ادامه داد: علل و عوامل متعددی در پیدایش چاقی دخالت دارد که از آن جمله می توان به سیستم ژنتیک، آموزش، آسیب های روانشناختی دوران کودکی و مکانیسم های تطابقی بزرگسالی با شرایط استرس زا و یا ابتلای فرد به اختلالات خوردن اشاره نمود.

  • رابطه چاقی با اختلالات رفتاری

عابدنیا اعلام نمود: چاقی تا حدود 40 الی 60 درصد با اختلالات رفتاری از جمله افسردگی، استرس، وسواس، اختلالات خواب و یا خوردن ارتباط دارد. افسردگی می تواند با ایجاد افزایش کورتیزول خون، ریسک چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و فشار خون را بالا ببرد. مطالعات نشان داده است این ناهنجاری های متابولیک در افراد با علائم افسردگی که تحت درمان با برخی از داروهای ضد افسردگی قرار گرفته اند، بهبود می یابد.

وی گفت: اگرچه تا به امروز کمتر فرد یا افراد پیروز در همراهی با توانایی برای کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی مشاهده شده اند، اما به وضوح دیده شده است افرادی که دارای اختلال کنترل هیجانی یا ظرفیت کمتر تحمل هستند، خواسته یا ناخواسته تمایل بیشتری به چاقی دارند.

این روانشناس ادامه داد: با توجه به موارد همراهی بسیار زیاد مکانیسم های روانی دخیل در بروز چاقی و همچنین این که فرد یا افراد چاق به راحتی در سیکل معیوب انگ افسردگی پرخوری گرفتار شده اند و نمی توانند سیری یا گرسنگی خود را شناسایی نمایند، لزوم مراجعه به یک روانپزشک در موارد شکست های متعدد در کاهش وزن به شدت احساس می گردد.

عابدنیا با بیان این که چاقی و اضافه وزن و در مقابل لاغری و کاهش وزن علاوه بر ضرر جسمانی که برای فرد ایجاد می نماید، بر سلامت روان نیز تاثیرگذار است، اضافه نمود: داشتن وزن مناسب امروزه دغدغه بسیاری از افراد شده و غالبا این نگرانی ها برای کسب زیبایی اندام شکل گرفته است.

وی توضیح داد: طی سال های اخیرا فرهنگ غالب در بیشتر جوامع به سمت ایده آل سازی اندام و تشویق به داشتن وزن کم در افراد سوق یافته است و از طرفی چاق بودن نیز به نوعی نقص بیان می گردد. بنابراین تا حدودی چاق بودن در جامعه پذیرفته نیست و فرد یا افراد دارای اضافه وزن در مقایسه مستمر خود با الگوهای اجتماعی از لحاظ اختلالات رفتاری احساس کمبود و ناکامی می نمایند.

این روان درمانگر گفت: این مسئله می تواند با توجه به نوع شخصیت و سلامت روان بر اعتمادبه نفس و خلق فرد چاق تاثیر منفی بگذارد و از طرفی به دلیل ایده آل سازی ظاهر اندام (چاقی یا لاغری)، افراد چاق بیشتر مورد ارزیابی منفی، بازخورد دیگران و گاهی نادیده دریافت قرار می گیرند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 752

به "دغدغه زیبایی اندام و خطر بروز اختلال روانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه زیبایی اندام و خطر بروز اختلال روانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید